Studiolabb

Kursplats:

Hangö sommaruni, Skolgatan 9-11, Hangö

Kursbeskrivning

I Fotoskolans studiolab lär vi oss fotografera människor och föremål under kontrollerade förhållanden. Vi lär oss sätta ljuset och kompositionen för att få de bilder vi vill ha. Vi fotar i studio och i miljö (s.k. On-Location porträtt).
Kursen är uppdelad i tre delar.

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som äger en digital systemkamera och en dator, som fotograferat en tid men vill utveckla ditt bildskapande i studiomiljöer till en mera professionell nivå.
Detta är en kurs som också är en bra inkörsport till den som vill försöka sig på att avlägga en specialyrkesexamen för fotografer (med natur som kompetensområde) som arrangeras av Axxell Utbildning, Brusaby, Kimito.

Antal deltagare

Maximum 16 deltagare antas till kursen som formar en årshelhet.

Utrustning

Du bör ha egen systemkamera och bärbar dator (inkl. kortläsare, minnessticka). Du bör känna din kamera (läs handboken) och ha grundläggande datorvana. Observera att detta är bildskapande fotokurs, inte en kamerakurs; tiden är alltför begränsad för att lära ut allt om alla världens kameramärken (märkesspecifika kurser brukar arrangeras av fotoaffärer/-importörer). Som bildredigeringsprogram skall du ha Lightroom färdigt nerladdad i datorn vid kursens början (kan gratis laddas ner för en testperiod).
Ta gärna med eget stativ, fjärrutlösare och blixt (s.k. speedlight), och eventuell annan blixtutrusning.

Kursschema:

Del 1 – september 9-10, kl 10-17, 9-16
– Idén med studio
– Studion som utrymme
– Utrustning och teknik
– Ljussättning
– Regissera modell
– Efterbehandling av porträtt

Del 2 – oktober 28-29, kl 10-17, 9-16
– Repetition och genomgång av hemuppgifter
– Studion som utrymme
– Utrustning och teknik