Fotoskolan VII

FOTOSKOLAN VID HANGÖ SOMMARUNI 2017-18

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som äger en digital systemkamera och en dator, som fotograferat en tid men vill utveckla ditt bildskapande till en mera professionell nivå. Detta är en kurs som också är en bra inkörsport till den som vill försöka sig på att avlägga en specialyrkesexamen för fotografer (med natur som kompetensområde) som arrangeras av Axxell Utbildning, Brusaby, Kimito.

Antal deltagare

Maximum 16 deltagare antas till kursen som formar en årshelhet.

Utrustning

Du bör ha egen systemkamera och bärbar dator (inkl. kortläsare, minnessticka). Du bör känna din kamera (läs handboken) och ha grundläggande datorvana. Observera att detta är bildskapande fotokurs, inte en kamerakurs; tiden är alltför begränsad för att lära ut allt om alla världens kameramärken (märkesspecifika kurser brukar arrangeras av fotoaffärer/-importörer). Som bildredigeringsprogram skall du ha Lightroom färdigt nerladdad i datorn vid kursens början (kan gratis laddas ner för en testperiod). Arbetsformer Kursens kärna består av handledda närstudier (teori/praktik) och fotoutflykter i Hangö med omnejd under fyra förlängda veckoslut under sommar, höst, vinter och vår. Kompletterande studier sker via olika typer av hemuppgifter som presenteras för gruppen vid följande sammankomst.

Ur kursinnehållet

Exponeringsteknik, komposition, bildseende, bildredigering, utskrivning/montering av bilder, bildvisning, bildkritik etc. Från kursens bildskörd väljs bilder till en publik fotoutställning i Hangö, till Hangö fotofestival samt till en väggkalender. Fotoutställning i Hangö bibliotek i tre veckor från den 18/5 2018.

Omfattning, tid och plats

Närstudier 13 dagar/104 h, distansstudier 15 dagar/120 h under tiden augusti 2017 till juni 2018.

Plats: Skolgatan 9-11, Hangö.
Som fristående kurs arrangeras dessutom fördjupad kortkurs i LIGHTROOM vid behov och enligt skild överenskommelse med Paul Söderholm.

Kursavgift: 275 € (kan betalas i rater)

Lärare:

Johanna Sandin (kursledare, fotografering/bildutskrivning)
Paul Söderholm (kursledare, datateknik/bildredigering med Lightroom)

Gästande fotografer (inspiratörer):

Johan Ljungqvist (3D bilder med drönare), i augusti
Lars Sundström (naturfoto, fotoböcker) i oktober
Robert Seger (dokumentär, life-style) i januari
Sandra Kantanen (fotokonst) i maj

Kurstider

Del I – sommar (4 d) – 3-6/8 2017 (torsdag-söndag) i Hangö – första dan kl 10-18, resten kl 9-17.30 – vid behov också kvällsfotografering – arbete i 1-2 grupper
Del II – höst (3 d) – 13-15/10 2017 (fredag-söndag) i Hangö – första dan kl 12-18, resten kl 9-17.30 – arbete i 1-2 grupper