Fotoakademin I

FOTOAKADEMIN VID HANGÖ SOMMARUNI (I) 2018-2019

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som är riktigt förtrogen och du med din kamera samt Lightroom och som fotograferat en tid men vill utveckla ditt bildskapande. Du har gått Fotoskolan vid Hangö sommaruni eller motsvarande fotokurs och vill ta ditt fotograferande till följande nivå.

Antal deltagare

Maximum 16 deltagare antas till kursen som formar en årshelhet.

Arbetsformer

Kursens kärna består av handledda närstudier med interaktiv bildanalys och digitalt fotohantverk i Hangö under fyra förlängda veckoslut under sommar, höst, vinter och vår. Mellan tillfällena förutsätts att deltagarna arbetar på egen hand.

Tidpunkt

2-5/8 2018 kl 10-18 därefter kl 9-17.30

12-14/10 kl 12-18 därefter kl 9-17.30

18-20/1 2019 kl 12-18 därefter kl 9-17.30

17-19/5 kl 12-18 därefter kl 9-17.30

Kursinnehåll

Deltagarna i fotoakademin väljer själva vilket tema de vill utveckla och fördjupa sig i. Under kursen strävar deltagarna mot ett eget uppställt mål – att producera en portfolio, ett bildspel, fine art utskrifter eller dyl. Vi fokuserar på prat kring egna bilder samt andras, på att utveckla bildseendet och att åstadkomma bildsekvenser.

Vid varje närstudieträff fördjupar vi oss i något centralt tema inom bildskapandet eller det fotografiska hantverket, t.ex. som en demonstration eller diskussion kring valda bilder. Fotograferingsuppgifter delas ut i anslutning till det egna temat.

Under kursens gång får deltagarna undervisning i hur man gör mera avancerad bildbehandling i Photoshop. Vi kommer också att titta på Nik Collection som är ett gratis tilläggspaket till Lightroom och Photoshop. Om det finns tid tar vi även en titt på ON1 Photo Raw som är ett alternativ till Photoshop och Lightroom.

Deltagarna får fördjupad undervisning i utskrift av egna bilder, bl.a. att prova och jämföra olika papperssorter. (Materialkostnader kan tillkomma.)

Som pricken på i ingår en studentprenumeration för ett år av Moderskeppet Guld för självstudier (t.ex. fotografering, bildbehandling och annan grafisk produktion).

Omfattning, tid och plats

Närstudier 13 dagar/104 h, distansstudier 15 dagar/120 h under tiden augusti 2018 till juni 2019.

Plats: Skolgatan 9-11, Hangö.

Kursavgift: 325 € (kan betalas i rater)

Lärare:

Johanna Sandin (kursledare, fotografering/bildutskrivning)

Paul Söderholm (kursledare, datateknik/bildredigering med Adobe Lightroom, Photoshop och ON1 Photo Raw)