Att stiga ut ur sin bekvämlighetszon

När man som glad fotoamatör börjar på Fotoskolans ettåriga ”grundkurs” lär man sig en massa tumregler som tredjedelsregler och hur man ska ställa in skärpan och mycket annat.
När man sen fortsätter med sitt fotograferande går det lätt att man halkar in på sitt ”eget spår”. Bilderna blir bra, men man får känslan att det hela blir litet enformigt och ”samma gamla vanliga” – man borde helt enkelt förnya sig.

Enkelt och enkelt?! Det är inte alltid så enkelt att hitta nya vinklingar och att tänka ”utanför boxen”, oberoende om det gäller fotografering eller något annat.

Därför körde Fotoskolan i år igång med en tredelad kurs i kreativ fotografering. Första gången vi ordnade en motsvarande kurs så var det endast ett veckoslut och det visade sig vara alldeles för kort.

Kursstarten gick lördagen den 17 juni. Med nio glada deltagare från tidigare kurser tog vi itu med hur man kan bli mera ”kreativ” i sitt fotograferande.

Med undertecknad (Paul Söderholm) och Hanna Sandin som kursledare gick vi först igenom litet tips & trick hur man hittar motiv. Första fotouppgiften för dagen var att gå ut och hitta en kvadratmeter där man skulle hitta sina motiv. Med andra ord, att ställa sig på ett ställe och inte stiga utanför ett område på cirka en gånger en meter. Motivet behöver inte finnas på det lilla området.

Eftermiddagen gick till bildbehandling och bildvisning. Först gick jag igenom diverse tips & trick som vi inte gått igenom så mycket i tidigare kurser, och efter det fick kursdeltagarna själva behandla sina bilder. Till bildvisningen valde kursdeltagarna ut tre redigerade bilder tagna under dagen. Enligt tidigare mönster tittade vi tillsammans igen bilderna, diskuterade dem och gav konstruktiv kritik (inte bara vi kursledare utan även kursdeltagarna).

Dag två fortsatte vi med att gå igenom hur dubbel- och multiexponering i kameran fungerar. Därefter bar det iväg till Fyra vindarna där vi spridde ut oss längs stranden och körde en variant av kvadratmetersövningen. Tanken var att se hur olika bilderna blir fast miljön är nästan den samma för alla deltagare. Efter detta lunch på Fyra vindarnas hus, och efter det bildbehandling i skolan. Dagen och kursträffen avslutades med traditionell bildvisning.

Här ett litet plock ur första kursträffens bildskörd:

Fotoskolans webbsidor uppdaterade

Efter att ha varit i dvala en längre tid är nu äntligen Fotoskolans webbsidor uppdaterade, även med nytt utseende.

Berätta gärna vad ni tycker om det nya utseendet, eller vad ni saknar. All respons är välkommen så att vi kan förbättra sidorna ytterligare.

Kurstider för Fotoskolan V

Del I – sommar (4 d)
– 30/7-2/8 2015 (torsdag-söndag) i Hangö
– första dan kl 10-18, resten kl 9-17.30